Hoe toekomstbestendig zijn familiebedrijven? Sentech als werkgever
Werken in de high tech is sinds de komst van het Corona-virus flink veranderd. Sentech als werkgever heeft zich hierop aangepast. “Het is schipperen en aanpassen aan de veranderde wereld. Maar desondanks loopt het allemaal door”, aldus directeur en eigenaar Marcel Figge. Wat betekenen alle veranderingen voor de toekomst? Zijn familiebedrijven nog toekomstbestendig? Hoe anticiperen zij op het bouwen van het ideale bedrijf, voor zowel werknemer als werkgever?
Figge: “We doen zaken met de parels in de Nederlandse maakindustrie. Onze medewerkers kunnen zich volop ontwikkelen. Wat is er mooier dan dat?” In twintig jaar tijd is Sentech van familiebedrijf met twee personen gegroeid naar vijftig mensen met een omzet van circa 15 miljoen euro per jaar. Toch wordt de sensor integrator niet primair gedreven door cijfers.
“We kunnen snel manoeuvreren, net als andere bedrijven geleid door een DGA”, legt Figge uit. “Door de Corona-crisis zijn we gedwongen om het nog niet uitgekeerde dividend in het bedrijf te laten zitten. Dat is mogelijk geweest, omdat ik samen met mijn vrouw bijna 100 procent eigenaar ben. We zijn niet afhankelijk van financiers of banken of partijen die van alles van ons willen en moeten. We staan zelf aan het roer.”
Ook Sentech merkt dat sommige klanten vanwege Corona minder orders plaatsen. Toch loopt de business verder normaal door. “We kunnen de salarissen betalen, we hoeven geen afscheid te nemen van mensen. Dan gaat het maar wat minder dit jaar”, zegt Figge.
High tech bedrijven passen zich aan
Aan het begin van dit jaar zijn er veel risico’s ontstaan toen het Corona-virus om de hoek kwam zetten. Toen China dreigde op slot te gaan hebben de supply chain medewerkers direct actie ondernomen. Sentech heeft als high tech bedrijf haar voorraad bijna verdubbeld en zich aangepast op de veranderde wereld.
“Laten we zorgen dat voorraden op orde zijn, zeker de hard runners, hebben we tegen elkaar gezegd. Het leverde ons zelfs complimenten van klanten op, waaronder ASML. Voorraden vergroten is bijna vloeken in de kerk voor een beursgenoteerd bedrijf. Het kost veel te veel geld, wordt er dan gezegd”, aldus de DGA.
Sentech als werkgever: “De bedrijfscultuur is heel belangrijk!”
De toekomstbestendigheid van familiebedrijven hangt volgens Figge mede af van de bedrijfscultuur. “Als mensen goed in hun vel zitten, dan komt het goede rendement er vanzelf. Het management moet er daarbij onvoorwaardelijk voor de mensen zijn.”
Technisch was Sentech er al klaar voor, maar de Corona-crisis zorgt voor meer thuiswerken door het team. Eigenlijk zijn alleen productiemensen en logistieke medewerkers dagelijks op kantoor. Die werken nu in ploegendiensten.
Figge: “Ik ben die eerste week ’s avonds meteen een keer langsgegaan, dat even om het hoekje kijken werd erg gewaardeerd. Juist in deze tijd moet je oog hebben voor de kleine dingen, een kaartje hier, een praatje daar. Hoe gaat het, hoe zit je erin?”
Terugschakelen
Marcel Figge houdt zich bij Sentech vooral bezig met business development, met afspraken maken over budgetten, met teamontwikkeling, en met het stimuleren van ondernemerschap onder de medewerkers. “Alles wat ik in twintig jaar vergaard heb aan kennis en ervaring, draag je niet één, twee, drie over.”
Bij het toekomstbestendig maken van je bedrijf hoort ook terugschakelen en overdragen. “Tot voor kort was ik dag en nacht bezig met mijn bedrijf. Dat heb ik teruggebracht naar drie dagen in de week. Continu doorjakkeren werkt namelijk niet. Het dilemma hierbij is wel dat medewerkers mij nog steeds zien als de grote baas. Ik wil graag dat anderen steeds meer hun podium pakken.”
Als oprichter heeft Figge alles gedaan bij Sentech. “Van ontwikkeling en productie, tot cleanroom werk en verkoop. Nu moet ik steeds meer afstand nemen. Ik moet niet te strak uitdragen wat ik ervan vind, het is goed om soms dingen mis te laten gaan. Een algemeen directeur van buiten heeft het wellicht makkelijker: die weet minder van de producten en kan simpelweg sturen op doelstellingen.”
Werken bij Sentech is mensen blijven meenemen
Bedrijven zijn veel bezig met het opstellen en finetunen van allerlei processen en procedures, om medewerkers betrokken te krijgen. Volgens Figge zijn die in je bedrijfsvoering hard nodig, maar het draait hierbij vooral om investeren in HRM en opleiding. Ook het verbeteren van je interne communicatie hoort daarbij.
“Als een leverancier die nieuwe keuken niet oplevert zoals verwacht, dan heeft dat vrijwel altijd te maken met de betrokkenheid van de medewerkers. De verkoper of monteur waren er met hun hoofd niet bij, het magazijn heeft de spullen verkeerd ingeladen. In hoeverre willen de mensen in je bedrijf het allerbeste product leveren?”
De echte onderlinge verbinding krijg je voor elkaar doordat leidinggevende vaker vertellen wat de stand van zaken is. “We doen dit om die en die reden, wat vind jij ervan? Mensen willen meegenomen worden”, is de conclusie van Figge.
Train daarom mensen op hun communicatieve vaardigheden, zeker als iemand doorgroeit van operationeel naar tactisch niveau. “De vraag is of die communiceren dan in hun mars hebben. Eigenlijk moet je medewerkers niet alleen aannemen voor nu, maar ook met het oog op de benodigde competenties over bijvoorbeeld drie jaar.”
Verandering in 10 jaar familiebedrijf
“Ik voel me de medewerker die de eindbeslissingen neemt”, zei de directeur en eigenaar van Sentech tien jaar geleden in Link Magazine. Hoe ziet hij dat nu? “Ik ben nog steeds de leider die de hoofdrichting bepaalt, maar bovenal iemand die zijn vertrouwen geeft aan de organisatie.”
Een leiderschapsleergang heeft Figge geleerd hoe belangrijk het is om te groeien door te vertragen. “Door meer op afstand van de dagelijkse gang van zaken te gaan staan, door vragen te stellen in plaats van meningen te poneren bevorder je de groei van je bedrijf.”
Sentech doet zaken met ‘de parels’ in de Nederlandse maakindustrie. Figge: “We komen onze beloften na, ook in crisistijd. Klanten weten dat we onze zaken heel goed op orde hebben, ons kwaliteitssysteem is van een hoog niveau. Als we iets beloven, dan doen we het.”
Dat ligt allemaal heel dicht bij het karakter van de DGA. “Medewerkers werken in een bedrijf waarin veel aandacht voor elkaar is en waarin ze kunnen groeien. We hebben het ideale bedrijf gebouwd met zijn allen”, sluit Figge vol trots af.
Veranderingen op het werk door digitalisering
Niet alleen COVID-19 heeft veel invloed op de werkomgeving binnen bedrijven. Ook de digitalisering zorgt ervoor dat op jouw baan anders ingevuld kan worden.
Hoe je hiermee in de toekomst kunt omgaan lees je in een eerder artikel van Link Magazine.
Creëer jouw eigen toekomstbestendige baan.