Waarom rijden op waterstof de toekomst is

waarom rijden op waterstof de toekomst is
Rijden op waterstof is de toekomst. Er is geen enkele energiebron op aarde die zo circulair en milieuvriendelijk is als waterstof. Rob Pieters, Accountmanager bij Sentech heeft hoge verwachtingen van H2 als oplossing in het wereldwijde energievraagstuk.

Dat de voorraden van fossiele brandstoffen eindig zijn, zal niet als een verrassing komen. Olie en gas, het raakt allebei een keer op. En dat terwijl we met z’n allen juist steeds meer energie vragen. Zijn wind- en zonne-energie de uitkomst? Niet volgens Rob Pieters. ‘Want als de zon niet schijnt, of er waait geen wind, heb je niks’, zegt hij.

Waterstof als brandstof

Pieters gelooft in waterstof als energiedrager. ‘Omdat het de meest duurzame energiebron is die we hier op aarde ter beschikking hebben. Het is heel circulair want als je waterstof verbrandt, hou je water over. Dus geen CO2-uitstoot meer, maar waterdamp. Overal waar we straks gaan rijden en vliegen, brengen we water in de lucht. Dat zorgt gelijk voor meer groen.’

Rob heeft hoge verwachtingen van waterstof als brandstof. ‘Zowel voor de verwarming van huizen als voor het wegvervoer.’ Dat laatste gebeurt nu al. DAF heeft bijvoorbeeld een verbrandingsmotor voor waterstofgas ontwikkeld, waarmee het binnen aan paar jaar de weg op wil. ‘De uitdaging zit ’m niet meer in technologie maar in het verkrijgen van de juiste vergunningen’, weet Pieters.

Elektrisch rijden is niet groen

Veel partijen zetten op dit moment in op brandstofcellen, op basis van waterstof. Rob ziet daar weinig in. ‘Je gebruikt de energie namelijk om batterijen mee te laden voor in auto’s. Dat is niet de oplossing. Batterijen zijn leuk maar we hebben op aarde niet voldoende grondstoffen beschikbaar om alle auto’s op de weg van een batterij te voorzien. Er is simpelweg niet genoeg mangaan of lithium.

Bovendien is het heel milieubelastend om die materialen te winnen. Als we een miljard elektrische auto’s willen produceren, moeten we een gebied omspitten ter grootte van half Brazilië. Dan lijkt het misschien of we hier in Europa lekker bezig zijn, maar aan de andere kant van de wereld ligt de boel overhoop. En dat is toch echt dezelfde aarde.’

rijden-op-waterstof-tanken

Subsidies als aanjager

Pieters heeft sowieso geen hoge pet op van elektrisch rijden. ‘Het is alleen milieuvriendelijk als je de stroom ook milieuvriendelijk opwekt. Maar als je er een extra kolencentrale voor nodig hebt, sla je natuurlijk de plank mis.’

Toch is de automobielindustrie de overstap aan het maken. ‘Dat komt ook omdat het zwaar wordt gesubsidieerd. Want er is geen fabrikant die vrijwillig een zware en dure batterij in zijn auto legt. Bedenk dat de batterij in een Tesla zo’n twintigduizend euro kost terwijl hij maar zo’n zes à zeven jaar meegaat. Je wordt echt niet vrolijk als je dat in de garage te horen krijgt bij een onderhoudsbeurt. Bovendien is het een pittige uitdaging om zo’n batterij recyclebaar te maken.’

Meer waterstofpompstations

Auto’s op waterstof dus. Het kabinet zegt vaart te willen maken met vrachtwagens en ander zwaar verkeer op waterstof. ‘Ik zie waterstof als schone brandstof voor met name vrachtwagens erg zitten. Zwaar verkeer kan op waterstof veel kilometers maken, zonder uitlaatgassen’, zei staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat eind vorig jaar toen ze bekendmaakte een subsidieregeling op te zetten om het gebruik van waterstof als brandstof op de weg een impuls te geven.

Op dit moment zijn er in Nederland veertien waterstoftankstations. Dat er weinig van die stations zijn, vormt een drempel om te investeren in waterstofauto’s en -vrachtwagens. En omdat er weinig voertuigen rijden, is het niet aantrekkelijk een waterstoftankstation te openen. Dit kip-ei-probleem wil Heijnen doorbreken met de subsidieregeling die naar verwachting begin 2024 van start gaat.

Pieters verwacht dat de overgang van benzine en diesel naar waterstof redelijk vanzelf zal gaan. ‘Shell zet groot in op de productie van groene waterstof. Dat willen ze natuurlijk verkopen en dat kan ideaal via hun eigen netwerk aan pompstations’, weet Pieters.

waterstof-als-brandstof-tankstation

Kennis op technisch niveau voor uitrol waterstof

Volgens Rob is Nederland een perfecte proeftuin voor de uitrol van waterstof in de mobiliteit. ‘Om te beginnen hebben we hier veel kennis van de materie. De TU Delft doet al jaren onderzoek op dit gebied. Daarbij hebben we veel technische mensen om de overstap te ondersteunen. En we hebben een ideaal netwerk, met een hoge wegendichtheid en korte afstanden’, legt Pieters uit. ‘Ik stem voor.’

De eerste stap moet worden gezet in Brussel, denkt Pieters. ‘Ze zouden het voortouw moeten nemen, maar in de praktijk liggen ze juist een beetje in de weg. Zo blijft Timmermans vasthouden aan biocentrales, terwijl inmiddels toch wel duidelijk is dat die niet zo handig zijn.’

Pieters spiegelt zich aan de voorganger van de EU, de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, in zijn visie hoe de waterstofketen van de grond zou kunnen komen. ‘Als Nederland nou eens samen met Duitsland en Frankrijk het goede voorbeeld zou geven, en zeggen: we gaan echt voor verduurzaming en zetten vol in op waterstof. Dan trek je in één klap een hele keten mee want ook de grote Duitse en Franse autofabrikanten springen dan op de wagen. Als de subsidies loskomen, er een duidelijke visie is richting waterstof, gaat het bedrijfsleven investeren. Je moet groot durven denken.’

Sensoren voor waterstof

Voor Sentech maakt het overigens niet uit welke energiebron het uiteindelijk gaat winnen. ‘In technische systemen zitten immers altijd sensoren’, vertelt Pieters. ‘We zullen niet meer sensoroplossingen verkopen als het waterstof wordt, alleen andere types.’ Waterstof is namelijk een zeer ijl gas. ‘Dat betekent dat je niet alle materialen zo maar kunt gebruiken. En je moet ook goed letten op bijvoorbeeld O-ringen. Een verkeerd exemplaar in je sensorsysteem geeft eerder een lekkage.’

Samen kennis vergroten over waterstofoplossingen

Sensoroplossingen voor de waterstofindustrie zijn al beschikbaar. ‘We zijn er klaar voor. Er zijn bijvoorbeeld al temperatuursensoren en druksensoren beschikbaar die je in een waterstofomgeving kunt gebruiken’, vertelt Pieters.

We komen graag in contact met bedrijven en onderzoeksgroepen die werken aan waterstofoplossingen. Samen kunnen we dan meer kennis opbouwen.

e-mail Rob