Werken bij smart industry bedrijven: hoe ziet zo'n baan eruit?

Hermen Kobus, Operations Director, over het werken bij Sentech
Smart industry, het zorgt voor banen van de toekomst. Toch lijkt het nog abstract. Hoe ziet werken bij smart industry bedrijven eruit? Zo worden door dit soort innovaties sensorintegratieprojecten complexer. Ook is er specifieke kennis nodig voor de implementatie van software. Hermen Kobus is Operations Director bij Sentech. Hij ervaarde door deze innovaties flinke veranderingen in zijn werk. In dit artikel deelt hij zijn ervaringen met jou.

Sinds 2015 werkt Hermen bij Sentech. In de tussentijd is er enorm veel veranderd. Voorheen waren projecten eenvoudiger. Vaak ging het om zelfstandige toepassingen, vult Kobus aan: “Nu gaat het om de volledige integratie van sensoren in de toepassing. Hierdoor zijn projecten complexer. Sensoren worden steeds kleiner en subtieler. Door de combinatie met software is er meer kennis nodig.”

Een baan in smart industry

Als sensorexpert bij Sentech werk je met uiteenlopende thema’s. Van het optimaal toepassen van sensorfuncties tot de intelligentie die een systeem verlangt. Denk ook aan sensor fusion, waarbij je verschillende soorten sensoren combineert. Steeds vaker is de output van sensoren digitaal. Waar vroeger een analoog signaal de standaard was, wordt nu een digitaal outputsignaal weergegeven op moderne grafische interfaces.

“We vinden het fijn als klanten ons in een vroeg stadium betrekken bij hun uitdagingen. Hoe eerder we aansluiten, hoe beter we kunnen helpen”, vertelt Hermen.

Technologische innovaties

Een klant klopt bij Sentech aan met een bepaald vraagstuk. Samen met de Account Manager zoeken zij naar een optimale en kostenefficiënte oplossing. Daarna kijken de Project Engineers wat technisch haalbaar is. Vervolgens bedenken de Production Engineers hoe ze de sensoroplossing in serie kunnen maken. Tot slot worden het Production en Supply Chain proces ingericht, waarna de productie begint.

Werken bij smart industry bedrijven heeft raakvlakken met innoveren. Zo is Kobus actief met het beschikbaar maken van technologische innovaties voor klantvragen: “We onderzoeken continu nieuwe sensortechnologieën. Daarbij kijken we of we die kunnen toepassen in één van onze markten.”

Banen van de toekomst in smart industry

Smart industry zorgt voor banen van de toekomst. Hermen Kobus: “Het gaat naast het genereren van data uit machines en sensoren, ook om data uit het ERP- en marketingsysteem. Deze data brengen we samen in dashboards. Dit zorgt voor belangrijke stuurinformatie.”

Eenvoudige oplossing voor duurzaam gebruik

Hoe ziet een optimale oplossing eruit? Neem nou een leverancier van LED-schermen. Het gaat om hele grote schermen, die je ook op de Ziggo Dome vindt. Zij kwamen naar ons toe met het probleem dat de schermen te veel warmte produceren, legt Hermen uit: “Door oververhitting vielen LED’s uit. De sensoren waren niet goed aangepast op de koelmotoren.”

“Wij ontwikkelden een kast om de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid te meten. Die gegevens helpen bij het aansturen van de controller die de ventilatoren bedient. Zo zorgt een eenvoudige oplossing voor stabielere werking en een duurzamer gebruik.”

Daarbij kan de klant nu op afstand data uitlezen, zoals hoe vaak en hoe lang de motoren draaien en of er onderhoud nodig is. Deze informatie is bereikbaar in de cloud. “Sowieso is er bij LED-schermen in openbare ruimten veel mogelijk als het gaat om metingen. Bijvoorbeeld persoonsdetectie, zodat het scherm alleen aangaat als er mensen voorbij lopen. Dat maakt een apparaat veel zuiniger”, aldus Kobus.

Zijn bedrijven klaar voor smart industry?

Smart industry en sensoren gaan hand in hand met elkaar. Veel organisaties gebruiken lang niet alle mogelijkheden van sensoren in productieprocessen, merkt Hermen: Iedereen praat over IoT (Internet of Things). Maar hoeveel bedrijven benutten de intelligentie die sensoren kunnen leveren op cloudniveau? Denk aan het optimaliseren van processen en om onderhoud efficiënter te plannen.”

B2C versus B2B

In de B2C-markt groeien IoT-toepassingen sneller. Neem nou de coronamelder en Pokémon GO. Toch lijkt de B2B-markt minder te voelen voor IoT.

Eerder werkte Kobus aan een project om mobiele toiletten te voorzien van slimme sensoren. “Hoe vol is een toilet? Stinkt hij? Ligt een toilet op zijn kant? Het is allemaal te monitoren op afstand. Als verhuurder van mobiele toiletten kan je ze ook leveren als service. Door bijvoorbeeld het leveren van voldoende schone toiletten die werken. Een ander verdienmodel dus.”

IoT toilet is een voorbeeld van een smart industry project

Met het mobiele IoT-toilet ondervinden ondernemers de mogelijkheden van smart industry. Het is een voorbeeld dat iedereen aanspreekt.

Data filteren

De drempel is nog hoog. Ondertussen groeit het besef dat data de basis is van verbeteren. Kobus: “Wat leer je van data? En welke conclusies zie je niet als individu? Een wiskundige kan je laten berekenen hoeveel kleine balletjes er in een aquarium zitten. Of je laat 20.000 mensen een gok doen. Je zal zien, het gemiddelde van de duizenden gokkers, komt dichterbij het werkelijke aantal dan de rekensom van de professional.”

Met andere woorden: tegenwoordig kunnen we ontzettend veel data halen uit machines en processen. Uiteindelijk gaat het om het filteren van de juiste informatie.

Innovaties per branche

De mate van digitalisering en innovatie verschilt per branche. “In de automotive branche gaan de ontwikkelingen behoorlijk snel. De sensortechnologieën die daar worden gebruikt, komen meestal later terug in andere sectoren”, vertelt Hermen.

“Een voorbeeld hiervan is radartechnologie. Het zorgt ervoor dat de auto ingrijpt als de auto ervoor hard remt. Al jaren zijn veel voertuigen voorzien van deze technologie. Inmiddels hebben we radar geïntegreerd in spuitbomen, om de gewassen zo goed mogelijk te bevloeien. Daarvoor gebruikte de sproeiboomfabrikant ultrasoon sensoren, die werken op basis van geluidsgolven. Maar geluid verwaait of het kaatst terug.”

Omdenken is de sleutel bij smart industry

Smart industry vraagt om een andere manier van denken, denkt Kobus. Je moet anders kijken naar (productie)processen. Wat levert digitalisering op? En hoe kan je omdenken met data?

“Aan het begin van de coronacrisis, gebruikte wij onze kennis van micro-localisatie om de SDS (Social Distancing Sensor) op de markt te brengen. Dat is een gadget die mensen helpt bij het afstand houden van elkaar”, vertelt Hermen.

“Voor de corona-uitbraak hadden we natuurlijk nooit aan zo’n toepassing gedacht. Bij de SDS gaat het om afstand houden van elkaar. Maar stel dat we – zover dat mag en privacy-veilig is – alle data verzamelen. Dan kunnen we nieuwe inzichten verkrijgen over het gedrag van mensen. Zo zorgt digitalisering steeds voor nieuwe mogelijkheden.”

Hoe ga je om met veranderingen op het werk?

Zo zie je maar. Werken bij smart industry bedrijven is de afgelopen jaren flink veranderd. Daarbij is het een geleidelijk proces om digitalisering toe te passen in uiteenlopende branches. Hierdoor kunnen we ook in de toekomst veranderingen op het werk verwachten.

Ook veranderingen door digitalisering hebben invloed op jouw werk. Zo vervallen er taken door de komst van slimme systemen. Maar het zorgt ook voor nieuwe kansen.

Leer omgaan met veranderingen door digitalisering.

lees hier het artikel


Dit artikel verscheen in Link Magazine nr.6 2020 en is geschreven door Lucy Holl.